نکات کلیدی قانون شوراهای حل اختلاف اصلاحیه 1403

نکات کلیدی قانون شوراهای حل اختلاف

مصوب22/6/1402 و اصلاحات 1403

۱. شوراهای حل اختلاف برای صلح و سازش بین اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی تشکیل می‌شوند. 

۲. شوراها زیر نظر قوه قضائیه فعالیت دارند. 

۳. برنامه‌ریزی و راهبری شوراها توسط مرکز حل اختلاف انجام می‌شود. 

۴. رئیس مرکز با حکم رئیس قوه قضائیه منصوب می‌شود. 

۵. حوزه فعالیت شوراها تابع حوزه قضائی بخش یا شهرستان است. 

۶. شعب شوراها در شهرها و در صورت لزوم در دهستان‌ها و روستاها تشکیل می‌شوند. 

۷. شوراهای تخصصی برای دعاوی صنفی و احوال شخصیه اقلیت‌های دینی قابل تشکیل هستند. 

۸. قوه قضائیه مکلف است ظرف یک سال دادگاه صلح را در هر شهرستان ایجاد کند. 

۹. در حوزه بخش، وظایف دادگاه صلح بر عهده دادگاه بخش است. 

۱۰. ریاست و نظارت دادگاه‌های صلح و شوراها بر اساس آیین‌نامه ماده ۴۰ تعیین می‌شود. 

۱۱. هر شعبه شورا دارای رئیس، عضو اصلی و عضو علی‌البدل است. 

۱۲. جلسات شورا با حضور دو نفر رسمیت می‌یابد. 

۱۳. عضو علی‌البدل در صورت غیبت یا اختلاف نظر جایگزین یا اضافه می‌شود. 

۱۴. برای هر شعبه شهری حداکثر دو نفر نیروی اداری و برای شعب روستایی یک نفر در نظر گرفته می‌شود. 

۱۵. شوراهای مستقر در اتحادیه‌ها و اتاق‌های صنفی کارکنان خود را از همان نهادها تأمین می‌کنند. 

۱۶. قوه قضائیه می‌تواند تا ده هزار نفر نیروی انسانی ظرف پنج سال استخدام کند. 

۱۷. کارکنان تمام وقت شوراهای موجود تا پایان ۱۴۰۱ در اولویت استخدام هستند. 

۱۸. استخدام بر اساس آزمون عمومی و تخصصی انجام می‌شود. 

۱۹. منابع مالی استخدام از محل اعتبارات مرکز و درآمدهای اختصاصی تأمین می‌شود. 

۲۰. عضویت جدید در شورا افتخاری و داوطلبانه است و استخدام جدید ممنوع است. 

۲۱. استفاده از بازنشستگان دستگاه‌های اجرائی به عنوان عضو شورا مجاز است. 

۲۲. اعضای شورا باید متدین به اسلام و مذهب رسمی کشور باشند. 

۲۳. در دعاوی مربوط به اقلیت‌های مذهبی، تدین به اسلام کفایت می‌کند. 

۲۴. اعضا باید تابعیت ایران داشته باشند. 

۲۵. التزام عملی به قانون اساسی و ولایت فقیه شرط است. 

۲۶. داشتن دیانت، امانت و صحت عمل الزامی است. 

۲۷. عدم اعتیاد به مواد مخدر و روان‌گردان شرط است. 

۲۸. داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت برای مشمولان الزامی است. 

۲۹. حداقل مدرک کارشناسی یا سطح دو حوزه برای شعب شهری لازم است. 

۳۰. در شعب روستایی مدرک دیپلم کافی است. 

۳۱. شرط مدرک تحصیلی برای اعضای قدیمی شوراهای روستایی اعمال نمی‌شود. 

۳۲. حداقل سن عضویت ۳۰ سال است. 

۳۳. برای دارندگان کارشناسی ارشد و بالاتر، پنج سال از شرط سن کسر می‌شود. 

۳۴. نداشتن محکومیت مؤثر کیفری شرط است. 

۳۵. متأهل بودن اعضا الزامی است. 

۳۶. داشتن سابقه سکونت شش ماه در حوزه شورا لازم است. 

۳۷. نداشتن سوءسابقه امنیتی شرط است. 

۳۸. عدم وابستگی به رژیم سابق شرط است. 

۳۹. اعضای شوراهای اقلیت‌های دینی باید متدین به دین خود باشند. 

۴۰. دارندگان مدرک حقوق یا الهیات در اولویت عضویت هستند. 

۴۱. حداقل یک عضو شعب شهری باید دارای مدرک حقوق یا الهیات باشد. 

۴۲. قضات، وکلا، کارشناسان رسمی و نیروهای نظامی و امنیتی حق عضویت در شورا ندارند. 

۴۳. اعضای شورا با پیشنهاد رئیس کل دادگستری استان و حکم رئیس مرکز منصوب می‌شوند. 

۴۴. اعضا قبل از شروع به کار باید سوگند یاد کنند. 

۴۵. دعاوی مربوط به نکاح، طلاق، نسب، ولایت و قیمومت در شورا قابل طرح نیست. 

۴۶. دعاوی مربوط به وقف، وصیت، حجر و ورشکستگی در شورا قابل طرح نیست. 

۴۷. دعاوی مربوط به اموال عمومی و دولتی در شورا قابل طرح نیست. 

۴۸. دعاوی در صلاحیت مراجع اختصاصی یا غیر دادگستری در شورا قابل طرح نیست. 

۴۹. صلاحیت دادگاه صلح شامل دعاوی مالی تا یک میلیارد ریال است. 

۵۰. دعاوی حقوقی تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت از حق در صلاحیت دادگاه صلح است. 

۵۱. شوراها می‌توانند در کلیه امور مدنی و حقوقی برای صلح و سازش اقدام کنند. 

۵۲. شوراها صلاحیت رسیدگی به جنبه خصوصی جرائم غیرقابل گذشت را دارند. 

۵۳. شوراها صلاحیت رسیدگی به کلیه جرائم قابل گذشت را دارند. 

۵۴. اگر یکی از طرفین در جلسه اول عدم تمایل به رسیدگی در شورا را اعلام کند، شورا پرونده را بایگانی می‌کند. 

۵۵. از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون، دعاوی و جرائم در دادگاه صلح رسیدگی می‌شود. 

۵۶. شورا صرفاً در امر صلح و سازش اقدام می‌کند. 

۵۷. در جرائم قابل گذشت، مقام قضائی می‌تواند پرونده را برای سازش به شورا ارجاع دهد. 

۵۸. قبل از ارجاع پرونده به شورا باید رضایت طرفین برای ارجاع احراز شود. 

۵۹. شروع رسیدگی در شورا با درخواست کتبی یا شفاهی است. 

۶۰. درخواست شفاهی باید در صورت‌مجلس ثبت و به امضای خواهان برسد. 

۶۱. درخواست رسیدگی باید شامل مشخصات طرفین، موضوع خواسته، دلایل و مستندات باشد. 

۶۲. در موارد سکوت قانون، آیین دادرسی دادگاه‌های حقوقی و کیفری ملاک عمل است. 

۶۳. ترتیب اقدامات سازشی در شورا با آیین‌نامه‌ای مشخص می‌شود. 

۶۴. طرفین دعوا می‌توانند شخصاً یا با وکیل دادگستری در شورا حاضر شوند. 

۶۵. استفاده از وکیل مدنی در شورا مجاز است. 

۶۶. هزینه دادرسی در دادگاه صلح مطابق محاکم دادگستری است. 

۶۷. هزینه دادرسی در شورا برای دعاوی مالی نصف هزینه محاکم دادگستری است. 

۶۸. در دعاوی غیرمالی هزینه دادرسی شورا معادل محاکم دادگستری است. 

۶۹. اگر پرونده از مرجع قضائی به شورا ارجاع شود، هزینه دادرسی مجدد دریافت نمی‌شود. 

۷۰. در صورت حصول سازش، شورا گزارش اصلاحی صادر می‌کند. 

۷۱. در دعاوی موضوع ماده ۱۳، پرونده پس از سازش در شورا بایگانی می‌شود. 

۷۲. در دعاوی موضوع ماده ۱۵، نتیجه سازش به مرجع قضائی ارسال می‌شود. 

۷۳. گزارش اصلاحی باید حقوق و تعهدات طرفین را صریحاً ذکر کند. 

۷۴. اگر سازش منوط به نظر کارشناس یا داور باشد، شورا نظر آنان را اخذ می‌کند. 

۷۵. نظرات کارشناسان یا داوران بدون درج در گزارش اصلاحی قابلیت اجرا ندارند. 

۷۶. در دعاوی مالی ارجاعی، در صورت سازش هزینه دادرسی نصف می‌شود. 

۷۷. دولت موظف است سازوکار بازگرداندن هزینه دادرسی را در بودجه سنواتی پیش‌بینی کند. 

۷۸. دعاوی مربوط به اموال غیرمنقول فاقد سند رسمی در صلاحیت شورا نیست. 

۷۹. شورا باید حداقل دو جلسه ظرف سه ماه برای سازش برگزار کند. 

۸۰. اگر سازش حاصل نشود، پرونده به مرجع قضائی صالح ارسال می‌شود. 

۸۱. در صورت استرداد دعوا توسط خواهان، شورا پرونده را بایگانی می‌کند. 

۸۲. اگر پرونده از مرجع قضائی ارجاع شده باشد، مراتب به آن مرجع اعلام می‌شود. 

۸۳. رئیس شورا می‌تواند تحقیق محلی و معاینه محل انجام دهد. 

۸۴. در صورت سهو قلم یا اشتباه در گزارش اصلاحی، دادگاه صلح آن را تصحیح می‌کند. 

۸۵. گزارش یا تصمیم تصحیح‌شده باید به طرفین ابلاغ شود. 

۸۶. ارائه رونوشت گزارش اصلی بدون نسخه تصحیح‌شده ممنوع است. 

۸۷. اعتراض طرفین به تصمیم شورا در دادگاه صلح همان حوزه قابل طرح است. 

۸۸. اعتراض ثالث نسبت به گزارش اصلاحی نیز در دادگاه صلح رسیدگی می‌شود. 

۸۹. اگر گزارش اصلاحی نقض شود، دادگاه صلح موظف به رسیدگی و صدور رأی است. 

۹۰. گزارش اصلاحی قطعی است مگر در صورت اعتراض به عدم تطابق با توافق طرفین. 

۹۱. در صورت اعتراض به گزارش اصلاحی، اجرای آن متوقف می‌شود. 

۹۲. گزارش اصلاحی پس از تأیید قاضی دادگاه صلح اجرا می‌شود. 

۹۳. اجرای گزارش اصلاحی مطابق قوانین و مقررات جاری کشور است. 

۹۴. اگر متعهد پیش از صدور دستور اجرا تعهد را انجام دهد، از پرداخت نیم عشر اجرائی معاف است. 

۹۵. اگر متعهد ظرف یک ماه پس از اخطاریه تعهد را اجرا کند، از نصف نیم عشر اجرائی معاف است. 

۹۶. شوراها نقش اصلی در ایجاد صلح و سازش دارند و رسیدگی ماهوی نمی‌کنند. 

۹۷. دادگاه صلح صلاحیت رسیدگی به دعاوی مالی، حقوقی و برخی جرائم سبک دارد. 

۹۸. آرای دادگاه صلح قطعی است مگر در موارد خاص قابل تجدیدنظر. 

۹۹. شوراها می‌توانند با ارجاع پرونده به داور یا میانجی به سازش کمک کنند. 

۱۰۰. هدف اصلی شوراها کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم و تقویت فرهنگ سازش است. 

۱۰۱. شوراها موظف‌اند در رسیدگی به دعاوی، اصول بی‌طرفی و عدالت را رعایت کنند. 

۱۰۲. شوراها باید در جریان رسیدگی، طرفین دعوا را به سازش و مصالحه ترغیب کنند. 

۱۰۳. شوراها می‌توانند برای ایجاد صلح و سازش از میانجی‌گران استفاده کنند. 

۱۰۴. شوراها مکلف‌اند گزارش اقدامات سازشی خود را در پرونده درج کنند. 

۱۰۵. شوراها در صورت حصول سازش، گزارش اصلاحی صادر می‌کنند که پس از تأیید دادگاه صلح لازم‌الاجراست. 

۱۰۶. شوراها می‌توانند در دعاوی مالی، پس از سازش، هزینه دادرسی را کاهش دهند. 

۱۰۷. شوراها موظف‌اند در دعاوی خانوادگی، ابتدا امکان صلح و سازش را بررسی کنند. 

۱۰۸. شوراها می‌توانند برای تحقیق محلی و معاینه محل اقدام کنند. 

۱۰۹. شوراها در صورت سهو قلم یا اشتباه در گزارش اصلاحی، باید آن را اصلاح کنند. 

۱۱۰. گزارش اصلاحی پس از تأیید قاضی دادگاه صلح قابلیت اجرا دارد. 

۱۱۱. اعتراض به تصمیم شورا در دادگاه صلح همان حوزه قضائی قابل طرح است. 

۱۱۲. اعتراض ثالث نسبت به گزارش اصلاحی شورا نیز در دادگاه صلح رسیدگی می‌شود. 

۱۱۳. در صورت نقض گزارش اصلاحی، دادگاه صلح موظف به رسیدگی و صدور رأی است. 

۱۱۴. گزارش اصلاحی قطعی است مگر در صورت اعتراض به عدم تطابق با توافق طرفین. 

۱۱۵. اجرای گزارش اصلاحی مطابق قوانین جاری کشور انجام می‌شود. 

۱۱۶. اگر متعهد پیش از صدور دستور اجرا تعهد را انجام دهد، از پرداخت نیم عشر اجرائی معاف است. 

۱۱۷. اگر متعهد ظرف یک ماه پس از اخطاریه تعهد را اجرا کند، از نصف نیم عشر اجرائی معاف است. 

۱۱۸. شوراها موظف‌اند در دعاوی کیفری قابل گذشت، ابتدا امکان سازش را بررسی کنند. 

۱۱۹. شوراها می‌توانند در دعاوی حقوقی غیرمالی نیز گزارش اصلاحی صادر کنند. 

۱۲۰. شوراها در دعاوی مالی موظف‌اند میزان خواسته و توافق طرفین را دقیقاً در گزارش ذکر کنند. 

۱۲۱. شوراها می‌توانند در دعاوی مربوط به تخلیه عین مستأجره و تعدیل اجاره‌بها اقدام کنند. 

۱۲۲. شوراها صلاحیت رسیدگی به دعاوی مربوط به الزام به صدور شناسنامه و اصلاح نام دارند. 

۱۲۳. شوراها صلاحیت رسیدگی به دعاوی مربوط به اثبات رشد دارند. 

۱۲۴. شوراها صلاحیت رسیدگی به دعاوی مربوط به اصلاح مشخصات مدارک تحصیلی دارند. 

۱۲۵. شوراها صلاحیت رسیدگی به دعاوی مربوط به الزام به اخذ پایان کار دارند. 

۱۲۶. شوراها صلاحیت رسیدگی به دعاوی مربوط به تصحیح و تغییر نام دارند. 

۱۲۷. شوراها صلاحیت رسیدگی به دعاوی مربوط به استرداد شناسنامه دارند. 

۱۲۸. شوراها صلاحیت رسیدگی به دعاوی مربوط به اصلاح شناسنامه دارند. 

۱۲۹. شوراها صلاحیت رسیدگی به دعاوی مربوط به حصر ورثه دارند. 

۱۳۰. شوراها صلاحیت رسیدگی به دعاوی مربوط به تحریر ترکه دارند. 

۱۳۱. شوراها صلاحیت رسیدگی به دعاوی مربوط به مهر و موم و رفع آن دارند. 

۱۳۲. شوراها صلاحیت رسیدگی به دعاوی مربوط به تأمین دلیل دارند. 

۱۳۳. شوراها صلاحیت رسیدگی به دعاوی مربوط به تقاضای سازش دارند. 

۱۳۴. شوراها صلاحیت رسیدگی به جرائم غیرعمدی ناشی از کار یا تصادفات رانندگی دارند. 

۱۳۵. شوراها صلاحیت رسیدگی به جرائم عمدی تعزیری درجه هفت و هشت دارند. 

۱۳۶. شوراها موظف‌اند در دعاوی کیفری، جنبه عمومی و خصوصی جرم را بررسی کنند. 

۱۳۷. شوراها موظف‌اند در دعاوی مالی، نصاب قانونی را رعایت کنند. 

۱۳۸. شوراها موظف‌اند در دعاوی کیفری، حقوق شاکی و نظم عمومی را رعایت کنند. 

۱۳۹. شوراها موظف‌اند در دعاوی مدنی، دلایل و مستندات طرفین را بررسی کنند. 

۱۴۰. شوراها موظف‌اند در دعاوی کیفری، امکان فرار متهم را مدنظر قرار دهند. 

۱۴۱. شوراها موظف‌اند در دعاوی کیفری، ادله جرم را حفظ کنند. 

۱۴۲. شوراها موظف‌اند در دعاوی کیفری، تحقیقات لازم را انجام دهند. 

۱۴۳. شوراها موظف‌اند در دعاوی کیفری، طرفین را از حق مخالفت با ارجاع به شورا مطلع کنند. 

۱۴۴. شوراها موظف‌اند در دعاوی کیفری، نتیجه اقدامات خود را به مرجع قضائی اعلام کنند. 

۱۴۵. شوراها موظف‌اند در دعاوی کیفری، گزارش اصلاحی را به مرجع قضائی ارسال کنند. 

۱۴۶. شوراها موظف‌اند در دعاوی کیفری، پرونده را پس از سازش مختومه کنند. 

۱۴۷. شوراها موظف‌اند در دعاوی کیفری، پرونده را در صورت عدم سازش به مرجع قضائی ارسال کنند. 

۱۴۸. شوراها موظف‌اند در دعاوی کیفری، پرونده را در صورت استرداد دعوا بایگانی کنند. 

۱۴۹. شوراها موظف‌اند در دعاوی کیفری، مراتب استرداد دعوا را به مرجع قضائی اعلام کنند. 

۱۵۰. شوراها موظف‌اند در دعاوی کیفری، گزارش اقدامات خود را در پرونده درج کنند. 

تست های آزمون وکالت

۱. اگر شورا در گزارش اصلاحی دچار سهو قلم شود، مرجع قانونی برای تصحیح آن کدام است؟ 

الف) خود شورا 

ب) دادگاه صلح 

ج) دادگاه تجدیدنظر استان 

د) مرکز حل اختلاف 

پاسخ: ب 

۲. در صورت اعتراض ثالث به گزارش اصلاحی شورا، رسیدگی در کدام مرجع انجام می‌شود؟ 

الف) دیوان عالی کشور 

ب) دادگاه صلح همان حوزه قضائی 

ج) دادگاه تجدیدنظر استان 

د) شورای عالی حل اختلاف 

پاسخ: ب 

۳. اگر متعهد پیش از صدور دستور اجرا تعهد خود را انجام دهد، چه معافیتی دارد؟ 

الف) معافیت کامل از هزینه دادرسی 

ب) معافیت از پرداخت نیم عشر اجرائی 

ج) معافیت از پرداخت کل محکوم‌به 

د) معافیت از تجدیدنظرخواهی 

پاسخ: ب 

۴. در صورت اجرای تعهد ظرف یک ماه از تاریخ اخطاریه، میزان معافیت از نیم عشر اجرائی چقدر است؟ 

الف) یک‌چهارم 

ب) نصف 

ج) کامل 

د) هیچ 

پاسخ: ب 

۵. شوراها در دعاوی مربوط به اموال غیرمنقول فاقد سند رسمی چه صلاحیتی دارند؟ 

الف) صلاحیت مطلق 

ب) صلاحیت مشروط 

ج) فاقد صلاحیت 

د) صلاحیت با اجازه مرکز 

پاسخ: ج 

۶. در صورت عدم حصول سازش پس از دو جلسه ظرف سه ماه، تکلیف پرونده چیست؟ 

الف) مختومه در شورا 

ب) ارسال به مرجع قضائی صالح 

ج) ارجاع به مرکز حل اختلاف 

د) ارجاع به دادگاه تجدیدنظر 

پاسخ: ب 

۷. اگر خواهان دعوا را مسترد کند، شورا چه اقدامی انجام می‌دهد؟ 

الف) صدور رأی قطعی 

ب) بایگانی پرونده 

ج) ارجاع به دادگاه صلح 

د) ارجاع به تجدیدنظر استان 

پاسخ: ب 

۸. در صورت استرداد دعوا در پرونده ارجاعی از مرجع قضائی، شورا چه وظیفه‌ای دارد؟ 

الف) صدور گزارش اصلاحی 

ب) اعلام مراتب به مرجع قضائی 

ج) صدور حکم قطعی 

د) ارجاع به مرکز 

پاسخ: ب 

۹. رئیس شورا برای بررسی دلایل طرفین چه اختیاراتی دارد؟ 

الف) فقط مطالعه پرونده 

ب) تحقیق محلی و معاینه محل 

ج) ارجاع به دادگاه صلح 

د) ارجاع به مرکز 

پاسخ: ب 

۱۰. گزارش اصلاحی شورا پس از چه مرحله‌ای قابلیت اجرا دارد؟ 

الف) پس از صدور توسط شورا 

ب) پس از تأیید قاضی دادگاه صلح 

ج) پس از تأیید مرکز حل اختلاف 

د) پس از تأیید دادگاه تجدیدنظر 

پاسخ: ب 

۱۱. اگر گزارش اصلاحی با توافق طرفین مطابقت نداشته باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟ 

الف) اجرا می‌شود 

ب) اجرای آن متوقف و در دادگاه صلح رسیدگی می‌شود 

ج) به تجدیدنظر استان ارجاع می‌شود 

د) به دیوان عالی کشور ارجاع می‌شود 

پاسخ: ب 

۱۲. شوراها در دعاوی مالی موظف‌اند چه نکته‌ای را در گزارش اصلاحی ذکر کنند؟ 

الف) فقط نام طرفین 

ب) میزان خواسته و توافق طرفین 

ج) نظر کارشناس 

د) نظر مرکز 

پاسخ: ب 

۱۳. در دعاوی کیفری قابل گذشت، شورا چه اقدامی را باید مقدم بداند؟ 

الف) صدور حکم قطعی 

ب) بررسی امکان صلح و سازش 

ج) ارجاع به تجدیدنظر استان 

د) ارجاع به مرکز 

پاسخ: ب 

۱۴. شوراها در دعاوی کیفری چه مواردی را باید رعایت کنند؟ 

الف) فقط حقوق شاکی 

ب) حفظ ادله جرم، جلوگیری از فرار متهم و رعایت نظم عمومی 

ج) فقط نظر متهم 

د) فقط نظر دادگاه صلح 

پاسخ: ب 

۱۵. در صورت اعتراض به تصمیم شورا، مرجع رسیدگی کدام است؟ 

الف) دیوان عالی کشور 

ب) دادگاه تجدیدنظر استان 

ج) دادگاه صلح همان حوزه قضائی 

د) مرکز حل اختلاف 

پاسخ: ج 

۱۶. شوراها در دعاوی خانوادگی چه وظیفه‌ای دارند؟ 

الف) صدور حکم قطعی 

ب) بررسی امکان صلح و سازش پیش از رسیدگی ماهوی 

ج) ارجاع مستقیم به تجدیدنظر استان 

د) ارجاع مستقیم به دیوان عالی کشور 

پاسخ: ب 

۱۷. اگر شورا نظر کارشناس مرضی‌الطرفین را اخذ کند، چه شرطی برای قابلیت اجرا وجود دارد؟ 

الف) درج نظر در گزارش اصلاحی 

ب) تأیید مرکز 

ج) تأیید تجدیدنظر استان 

د) تأیید دیوان عالی کشور 

پاسخ: الف 

۱۸. در صورت نقض گزارش اصلاحی توسط دادگاه صلح، تکلیف چیست؟ 

الف) شورا دوباره رسیدگی می‌کند 

ب) دادگاه صلح رأساً رسیدگی و رأی صادر می‌کند 

ج) مرکز رسیدگی می‌کند 

د) تجدیدنظر استان رسیدگی می‌کند 

پاسخ: ب 

۱۹. شوراها در دعاوی کیفری موظف‌اند چه اقدام مقدماتی انجام دهند؟ 

الف) صدور حکم قطعی 

ب) اطلاع طرفین از حق مخالفت با ارجاع به شورا 

ج) ارجاع مستقیم به تجدیدنظر استان 

د) ارجاع مستقیم به دیوان عالی کشور 

پاسخ: ب 

۲۰. هدف اصلی شوراهای حل اختلاف در نظام قضائی چیست؟ 

الف) افزایش تعداد پرونده‌ها 

ب) کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم و تقویت فرهنگ سازش 

ج) صدور احکام قطعی در همه دعاوی 

د) جایگزینی کامل دادگاه‌های عمومی 

پاسخ: ب 

۲۱. شوراهای حل اختلاف زیر نظر کدام نهاد تشکیل می‌شوند؟ 

الف) وزارت دادگستری 

ب) قوه قضائیه 

ج) مجلس شورای اسلامی 

د) سازمان بازرسی کل کشور 

پاسخ: ب 

۲۲. برنامه‌ریزی و راهبری شوراها بر عهده کدام مرکز است؟ 

الف) مرکز پژوهش‌های مجلس 

ب) مرکز حل اختلاف 

ج) سازمان قضائی نیروهای مسلح 

د) دیوان عدالت اداری 

پاسخ: ب 

۲۳. رئیس مرکز حل اختلاف توسط چه کسی منصوب می‌شود؟ 

الف) وزیر دادگستری 

ب) رئیس قوه قضائیه 

ج) رئیس دیوان عالی کشور 

د) رئیس کل دادگستری استان 

پاسخ: ب 

۲۴. حوزه فعالیت شوراها تابع کدام محدوده است؟ 

الف) استان 

ب) بخش یا شهرستان 

ج) کل کشور 

د) حوزه انتخابیه مجلس 

پاسخ: ب 

۲۵. شوراهای تخصصی برای رسیدگی به چه دعاوی قابل تشکیل هستند؟ 

الف) دعاوی صنفی و احوال شخصیه اقلیت‌های دینی 

ب) دعاوی کیفری درجه یک 

ج) دعاوی مربوط به اموال دولتی 

د) دعاوی مربوط به ورشکستگی 

پاسخ: الف 

۲۶. قوه قضائیه موظف است ظرف چه مدتی دادگاه صلح را در هر شهرستان ایجاد کند؟ 

الف) شش ماه 

ب) یک سال 

ج) سه سال 

د) پنج سال 

پاسخ: ب 

۲۷. هر شعبه شورا با حضور چند نفر رسمیت می‌یابد؟ 

الف) یک نفر 

ب) دو نفر 

ج) سه نفر 

د) چهار نفر 

پاسخ: ب 

۲۸. عضو علی‌البدل شورا در چه شرایطی وارد ترکیب می‌شود؟ 

الف) فقط در صورت غیبت رئیس 

ب) در صورت غیبت یا اختلاف نظر اعضا 

ج) در صورت درخواست طرفین دعوا 

د) در صورت دستور مرکز 

پاسخ: ب 

۲۹. حداکثر نیروی اداری برای شعب شهری شورا چند نفر است؟ 

الف) یک نفر 

ب) دو نفر 

ج) سه نفر 

د) چهار نفر 

پاسخ: ب 

۳۰. قوه قضائیه می‌تواند برای اجرای قانون شوراها حداکثر چند نفر نیروی انسانی استخدام کند؟ 

الف) پنج هزار نفر 

ب) ده هزار نفر 

ج) پانزده هزار نفر 

د) بیست هزار نفر 

پاسخ: ب 

۳۱. عضویت جدید در شوراها از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون چه وضعیتی دارد؟ 

الف) استخدام رسمی 

ب) پیمانی 

ج) افتخاری و داوطلبانه 

د) قراردادی 

پاسخ: ج 

۳۲. اعضای شورا باید حداقل چه مدرک تحصیلی داشته باشند؟ 

الف) دیپلم برای همه شعب 

ب) کارشناسی برای شعب شهری  یا سطح دو حوزه علمیه

ج) کارشناسی ارشد برای همه شعب 

د) دکتری حقوق 

پاسخ: ب 

۳۳. حداقل سن برای عضویت در شورا چند سال است؟ 

الف) ۲۵ سال 

ب) ۳۰ سال 

ج) ۳۵ سال 

د) ۴۰ سال 

پاسخ: ب 

۳۴. اعضای شورا باید چه وضعیتی در زندگی شخصی داشته باشند؟ 

الف) مجرد باشند 

ب) متأهل باشند 

ج) دارای فرزند باشند 

د) بازنشسته باشند 

پاسخ: ب 

۳۵. کدام گروه‌ها حق عضویت در شورا ندارند؟ 

الف) قضات و کارکنان دادگستری 

ب) وکلای دادگستری 

ج) نیروهای نظامی و امنیتی 

د) همه موارد فوق 

پاسخ: د 

۳۶. اعضای شورا توسط چه مرجعی منصوب می‌شوند؟ 

الف) رئیس کل دادگستری استان با حکم رئیس مرکز 

ب) وزیر دادگستری 

ج) رئیس دیوان عالی کشور 

د) رئیس قوه قضائیه مستقیم 

پاسخ: الف 

۳۷. اعضای شورا قبل از شروع به کار چه وظیفه‌ای دارند؟ 

الف) گذراندن دوره آموزشی 

ب) یاد کردن سوگندنامه 

ج) ثبت نام در مرکز 

د) ارائه ضمانت‌نامه مالی 

پاسخ: ب 

۳۸. دعاوی مربوط به اصل نکاح و طلاق در شورا قابل طرح هستند یا خیر؟ 

الف) بله 

ب) خیر 

پاسخ: ب 

۳۹. دعاوی مربوط به وقف و وصیت در شورا قابل طرح هستند یا خیر؟ 

الف) بله 

ب) خیر 

پاسخ: ب 

۴۰. دعاوی مربوط به حجر و ورشکستگی در شورا قابل طرح هستند یا خیر؟ 

الف) بله 

ب) خیر 

پاسخ: ب 

۴۱. دعاوی مربوط به اموال عمومی و دولتی در شورا قابل طرح هستند یا خیر؟ 

الف) بله 

ب) خیر 

پاسخ: ب 

۴۲. دعاوی مالی در دادگاه صلح تا چه نصابی قابل طرح هستند؟ 

الف) ۵۰۰ میلیون ریال 

ب) یک میلیارد ریال 

ج) دو میلیارد ریال 

د) پنج میلیارد ریال 

پاسخ: ب 

۴۳. دعاوی حقوقی تصرف عدوانی و مزاحمت در صلاحیت کدام مرجع است؟ 

الف) شورا 

ب) دادگاه صلح 

ج) دادگاه تجدیدنظر 

د) دیوان عالی کشور 

پاسخ: ب 

۴۴. دعاوی مربوط به جهیزیه و مهریه تا نصاب مقرر در صلاحیت کدام مرجع است؟ 

الف) شورا 

ب) دادگاه صلح 

ج) دادگاه خانواده 

د) دیوان عدالت اداری 

پاسخ: ب 

۴۵. دعاوی مربوط به تخلیه عین مستأجره و تعدیل اجاره‌بها در صلاحیت کدام مرجع است؟ 

الف) شورا 

ب) دادگاه صلح 

ج) دادگاه تجدیدنظر 

د) دیوان عالی کشور 

پاسخ: ب 

۴۶. دعاوی مربوط به حصر ورثه و تحریر ترکه در صلاحیت کدام مرجع است؟ 

الف) شورا 

ب) دادگاه صلح 

ج) دادگاه تجدیدنظر 

د) دیوان عالی کشور 

پاسخ: ب 

۴۷. دعاوی مربوط به تأمین دلیل در صلاحیت کدام مرجع است؟ 

الف) شورا 

ب) دادگاه صلح 

ج) دادگاه تجدیدنظر 

د) دیوان عالی کشور 

پاسخ: ب 

۴۸. دعاوی مربوط به تقاضای سازش در صلاحیت کدام مرجع است؟ 

الف) شورا 

ب) دادگاه صلح 

ج) دادگاه تجدیدنظر 

د) دیوان عالی کشور 

پاسخ: ب 

۴۹. جرائم غیرعمدی ناشی از کار یا تصادفات رانندگی در صلاحیت کدام مرجع است؟ 

الف) شورا 

ب) دادگاه صلح 

ج) دادگاه تجدیدنظر 

د) دیوان عالی کشور 

پاسخ: ب 

۵۰. جرائم عمدی تعزیری درجه هفت و هشت در صلاحیت کدام مرجع است؟ 

الف) شورا 

ب) دادگاه صلح 

ج) دادگاه تجدیدنظر 

د) دیوان عالی کشور 

پاسخ: ب 

About admin

مجمع جهانی قرآن

Check Also

کسی که می‌خواهد تازه مشغول کار رانندگی و مانند آن شود، و همچنین کسی که می‌خواهد مشغول کاری شود که آن کار در سفر است ، از سفر چندم نماز او تمام (چهار رکعتی) است ؟ آیا از همان سفر اوّل باید نمازش را تمام بخواند؟

نظر آيت الله وحيد خراسانی راجع به شروع حکم کثیر السفر برای شخص منبع: 129i.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *