. مسئله اصلی
آیه شریفه:
﴿إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا﴾
سؤال اصلی این است که:
- آیا موضوع حکم وجوب تبّین، خود نبأ است یا نبأ فاسق؟
- آیا شرط در جمله، محقق موضوع است یا خیر؟
۲. دیدگاه مرحوم شیخ
- اشکال شیخ: اگر شرط (فاسق بودن) محقق موضوع باشد، موضوع همان «نبأ فاسق» است و آیه درباره نبأ عادل سکوت میکند.
- بنابراین، شرط محقق موضوع باشد → مفهوم شرط از بین میرود و آیه فقط به نبأ فاسق مربوط است.
۳. پاسخ مرحوم صاحب کفایة
دو بیان برای رد اشکال شیخ:
- بیان صغروی: شرط در این آیه، محقق موضوع نیست و لذا آیه مفهوم دارد.
- بیان کبری: حتی اگر شرط محقق موضوع باشد، لفظ «إن» در هر دو مورد یک معنا دارد و جمله شرطیه مفهوم پیدا میکند.
- نکته: مرحوم آخوند نه بیان صغروی را پذیرفت و نه بیان کبری را.
۴. پاسخ مرحوم آخوند
- بیان اول (صغروی):
فرض کنیم دو فرض وجود دارد:- خبری آورده شده (موضوع محقق)
- اگر آورنده فاسق باشد → وجوب تبّین
- نتیجه: عرف میفهمد که اگر خبری آمد و فاسق نبود، تحقیق لازم نیست.
- اشکال: عرف معمولاً دو فرض نمیفهمد، فقط یک فرض میفهمد: «اگر فاسق خبری آورد، تحقیق لازم است».
- بیان دوم (کبروی):
حتی اگر شرط محقق موضوع باشد، «إن» بالوجدان به یک معناست و جمله شرطیه مفهوم پیدا میکند. - اشکال:
در قضایای شرطیه، اگر شرط محقق موضوع باشد، موضوع دیگر قابل تغییر نیست. مثلاً «إن جاء زید فاکرمه» → اگر زید آمد، وجوب اکرام ثابت است؛ اما نمیتوان از زید به غیر زید تعدی کرد.- نتیجه: حتی در صورت تحقق شرط، محمول بر موضوع خود ثابت میشود و مفهوم شرط حفظ میشود.
۵. تقریب مرحوم آخوند
- آیه شریفه را میتوان چنین فهمید:
- موضوع: طبیعت نبأ (خود خبر)
- شرط: فاسق بودن آورنده
- نتیجه: مفهوم شرط حفظ میشود، یعنی اگر خبری توسط فاسق آورده شود، تحقیق لازم است؛ اگر همان خبر توسط عادل آورده شود، تحقیق لازم نیست.
- بنابراین، آیه درباره نبأ عادل سکوت دارد و وجوب تبّین شامل او نمیشود.
۶. مفهوم وصف و لقب
- در غالب موارد، وصف و لقب مفهوم دارند و به حکم تعلق میگیرند.
- مثال: «عالم باید احترام شود» → احترام به دلیل علم اوست، نه صرف انسان بودن.
- موارد استثنا: اگر حکم به ذات کلی تعلق دارد و فقط برای تثبیت در افراد خاص، صفت ذکر شود (مثلاً انسان فاجر)، آن وصف مفهوم ندارد.
- در آیه نبأ، کلمه فاسق به طور کلی مفهوم دارد و حکم وجوب تبّین بر اساس آن ایجاد میشود، اما شامل عادل نمیشود.
- برخلاف سید مرتضی، نیازی به سالبه کلیه برای حجیت مفهوم نیست.
۷. جمعبندی ساده
- موضوع آیه: نبأ، نه نبأ فاسق.
- شرط: فاسق بودن، محقق موضوع نیست و جمله شرطیه مفهوم دارد.
- نتیجه: وجوب تبّین برای خبر فاسق است و خبر عادل شامل آن نمیشود.
- وصف فاسق بودن مفهوم دارد و حکم بر اساس آن تعلق میگیرد.
- استفاده از مفهوم شرط برای گسترش حکم به غیر موضوع (خبر عادل) صحیح نیست.
مجمع جهانی قرآن و عترت World Assembly of Qur'an and Eitrat