جلسه پنجم – خارج اصول ( حجیت خبر واحد ) – فقیه محقق، حجت‌الاسلام دکتر حشمدار (دام ظلّه)

. مسئله اصلی

آیه شریفه:
﴿إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا﴾

سؤال اصلی این است که:

  • آیا موضوع حکم وجوب تبّین، خود نبأ است یا نبأ فاسق؟
  • آیا شرط در جمله، محقق موضوع است یا خیر؟

۲. دیدگاه مرحوم شیخ

  • اشکال شیخ: اگر شرط (فاسق بودن) محقق موضوع باشد، موضوع همان «نبأ فاسق» است و آیه درباره نبأ عادل سکوت می‌کند.
  • بنابراین، شرط محقق موضوع باشد → مفهوم شرط از بین می‌رود و آیه فقط به نبأ فاسق مربوط است.

۳. پاسخ مرحوم صاحب کفایة

دو بیان برای رد اشکال شیخ:

  1. بیان صغروی: شرط در این آیه، محقق موضوع نیست و لذا آیه مفهوم دارد.
  2. بیان کبری: حتی اگر شرط محقق موضوع باشد، لفظ «إن» در هر دو مورد یک معنا دارد و جمله شرطیه مفهوم پیدا می‌کند.
  • نکته: مرحوم آخوند نه بیان صغروی را پذیرفت و نه بیان کبری را.

۴. پاسخ مرحوم آخوند

  • بیان اول (صغروی):
    فرض کنیم دو فرض وجود دارد:
    1. خبری آورده شده (موضوع محقق)
    2. اگر آورنده فاسق باشد → وجوب تبّین
    • نتیجه: عرف می‌فهمد که اگر خبری آمد و فاسق نبود، تحقیق لازم نیست.
  • اشکال: عرف معمولاً دو فرض نمی‌فهمد، فقط یک فرض می‌فهمد: «اگر فاسق خبری آورد، تحقیق لازم است».
  • بیان دوم (کبروی):
    حتی اگر شرط محقق موضوع باشد، «إن» بالوجدان به یک معناست و جمله شرطیه مفهوم پیدا می‌کند.
  • اشکال:
    در قضایای شرطیه، اگر شرط محقق موضوع باشد، موضوع دیگر قابل تغییر نیست. مثلاً «إن جاء زید فاکرمه» → اگر زید آمد، وجوب اکرام ثابت است؛ اما نمی‌توان از زید به غیر زید تعدی کرد.
    • نتیجه: حتی در صورت تحقق شرط، محمول بر موضوع خود ثابت می‌شود و مفهوم شرط حفظ می‌شود.

۵. تقریب مرحوم آخوند

  • آیه شریفه را می‌توان چنین فهمید:
    • موضوع: طبیعت نبأ (خود خبر)
    • شرط: فاسق بودن آورنده
  • نتیجه: مفهوم شرط حفظ می‌شود، یعنی اگر خبری توسط فاسق آورده شود، تحقیق لازم است؛ اگر همان خبر توسط عادل آورده شود، تحقیق لازم نیست.
  • بنابراین، آیه درباره نبأ عادل سکوت دارد و وجوب تبّین شامل او نمی‌شود.

۶. مفهوم وصف و لقب

  • در غالب موارد، وصف و لقب مفهوم دارند و به حکم تعلق می‌گیرند.
  • مثال: «عالم باید احترام شود» → احترام به دلیل علم اوست، نه صرف انسان بودن.
  • موارد استثنا: اگر حکم به ذات کلی تعلق دارد و فقط برای تثبیت در افراد خاص، صفت ذکر شود (مثلاً انسان فاجر)، آن وصف مفهوم ندارد.
  • در آیه نبأ، کلمه فاسق به طور کلی مفهوم دارد و حکم وجوب تبّین بر اساس آن ایجاد می‌شود، اما شامل عادل نمی‌شود.
  • برخلاف سید مرتضی، نیازی به سالبه کلیه برای حجیت مفهوم نیست.

۷. جمع‌بندی ساده

  1. موضوع آیه: نبأ، نه نبأ فاسق.
  2. شرط: فاسق بودن، محقق موضوع نیست و جمله شرطیه مفهوم دارد.
  3. نتیجه: وجوب تبّین برای خبر فاسق است و خبر عادل شامل آن نمی‌شود.
  4. وصف فاسق بودن مفهوم دارد و حکم بر اساس آن تعلق می‌گیرد.
  5. استفاده از مفهوم شرط برای گسترش حکم به غیر موضوع (خبر عادل) صحیح نیست.

About admin

مجمع جهانی قرآن

Check Also

جلسه اول – خارج اصول ( حجیت خبر واحد ) – فقیه محقق، حجت‌الاسلام دکتر حشمدار (دام ظلّه)

موضوع اصلی: تضاد میان یک روایت صحیحه منقول از فضلا (زراره، محمد بن مسلم، برید، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *