Breaking News

حجت السلام و المسلمین قربانی استاد اخلاق و پژوهشگر حوزه های علمیه قم فرمودند: ظهور نزدیک است

حجت السلام و المسلمین محمد رضا قربانی پژوهشگر حوزه های علمیه در تبیین غیبت امام زمان در مجموعه دروس علوم قرآنی خود فرمودند :

غیبت امام زمان علیه السلام علل مختلفی دارد . یکی از مهمترین علتها, گناهان اعتقادی و عملی ماست .

گناهان عملی مثل انواع حق الناس ها , دروغ ها , تهمت ها ,غیبت ها ,دزدی ها , فحشاء و در یک کلام انجام محرمات  و ترک واجبات عملی.

گناهان اعتقادی که  اثر شوم شان , اگر بیشتر از گناهان عملی نباشد کمتر نیست, گناهانی است که  انسان در اعتقاد تسلیم دین خدا نباشد و انچه را دین واجب می داند او واجب نداند, خواه در عمل ترک کند یا نکند . و انچه را دین حرام می داند او حرام  نداند, خواه در عمل مرتکب بشود یا نشود. در امور اعتقادی هم همین همین گونه است مانند مثلا  گناه بد حجابی در جامعه.

دسته ای از زنان بد حجاب,  می دانند و معتقدند که حجاب دستور خداست, وآیاتی از قران بر وجوب حجاب دلالت دارد. اما بخاطر پیروی از هوای نفس و شیطان یا جو جامعه  که همه از ضعف ایمان ناشی می شود حجاب را رعایت نمی کنند . این دسته فقط  یک گناه عملی مرتکب شده اند و گاهی  پشیمان می شوند و توبه هم می کنند. که اگر توبه ی آنها واقعی باشد قطعا خدا می بخشد.

ولی دسته ای از زنان  بد حجاب, علاوه بر اینکه حجاب را رعایت نمی کنند , پوشش را حریم خصوصی خود می دانند و میگویند به کسی ربطی ندارد ! به دین ربطی ندارد ! یا می گویند حجاب, بر زنان مسلمان اول اسلام واجب بوده و امروز واجب نیست! این افراد دو گناه مرتکب شده اند :

 یک گناه عملی که حجاب را رعایت نکرده اند و در عمل تسلیم امر خدا نبوداند . و یک گناه اعتقادی, که انچه را دستور دین است از حوزه ی دین بیرون می داند. و حرام مسلم الهی را حلال میشمارند.

لذا ایت الله بهجت می فرمودند که بالاترین ذکر, ترک گناه در اعتقاد و عمل است .اشاره به همین دو نوع گناه دارد. یعنی انسان هم در اعمال خودش تسلیم امر خدا باشد و گناه عملی مرتکب نشود  و هم در مسائل اعتقادی تسلیم امر خدا باشد.و آنچه از دین است را از دین بداند و انچه خارج از دین است خارج از دین . و اگر متخصص در حوزه ی دین نیست در امور دینی اظهار نظر بدون علم نکند.

امام زمان علیه السلام می فرمایند:

«وَلَوْ اَنَّ اشْیاعَنا ـ وَفَّقَهُمُ اللّهُ لِطاعَتِهِ ـ عَلَی اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَما تَاَخَّرَ عَنْهُمُ الْیُمْنَ بِلِقائِنا، وَلَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَهُ بِمُشاهَدَتِنا عَلی حَقِّ الْمَعْرِفَهِ وَصِدْقِها مِنْهُمْ بِنا، فَما یَحْبِسُنا عَنْهُمْ اِلاّ ما یَتَّصِلُ بِنا مِمّا نَکْرَهُهُ وَلا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ؛ اگر شیعیان ما (که خداوند توفیق طاعتشان دهد) در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، یکدل می‌شدند، میمنت و مبارکی ملاقات ما از ایشان به تاخیر نمی‌افتاد، و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان می‌گشت، دیداری بر مبنای شناختی راستین و صداقتی از آنان نسبت به ما؛ علّت نهان شدن ما از آنان چیزی نیست جز آن چه از اعمال  ناپسند آنان که به ما می‌رسد و ما توقع انجام این کارها را از آنان نداریم.» (بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱۷۷، ح۸).

    و البته انجام گناه چه اعتقادی و چه عملی خودش ناشی از یک امر مهم تر دیگری است و آن عدم شناخت منزلت امام زمان علیه السلام آنگونه که هست . آن امام زمانی که ما در ذهن خود داریم و به یاد او هستیم که فقط در جمکران و نیمه شعبان یادش می  کنیم و وقت ظهور همه کاره ی عالم می دانیم ,امام زمان واقعی نیست. امام زمان واقعی امام زمانی است که باذن الله  همین الان همه ی کاره ی عالم است وباذن الله  همین الان مدیریت کل عالم بدست اوست. چون او خلیفه و جانشین خداست. و جانشین خدا باید علم و قدرت و اختیارات خدا را انقدر که برای اداره ی عالم نیاز است در اختیار داشته باشد . و اوست واسطه ی بین خدا و مخلوقاتش و به سبب او خدا به سایر مخلوقاتش روزی می دهد . بخاطر همین است که رضایت او رضایت خداست و خشم او خشم خداست . چون او در جایی راضی است که خدا راضی است و در جایی خشمگین است که خدا خشمگین.

ودر پایان حجت السلام و المسلمین قربانی استاد اخلاق و پژوهشگر حوزه های علمیه قم فرمودند: ظهور نزدیک است ولی اگر دعا کنید نزدیک تر می شود، چون دعا خیلی مؤثر است. هر چه می توانید برای ظهور حضرت دعا کنید.

About admin

مجمع جهانی قرآن

Check Also

روز هجدهم ذی الحجه، روز عید غدیر و عید اللّٰه الأکبر و عید آل محمّد(علیهم‌السلام) و عظیم‌ترین عید است

روز هجدهم ذی الحجه، روز عید غدیر و عید اللّٰه الأکبر و عید آل محمّد(علیهم‌السلام) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.