Breaking News

آمیش های ایران در کجا زندگی می کنند؟

در آمریکا و کانادا فرقه‎ای به نام آمیش‎‎ها زندگی می‎کنند که آن‎ها نیز سر ناسازگاری با فناوری دارند. ایشان از برق و اتومبیل استفاده نمی‎کنند، به ارتش نمی‎پیوندند، بیمه نمی‎شوند و هیچ‌گونه کمک مالی دولتی را نمی‎پذیرند. لباس‌هایشان را خودشان می‎دوزند. خانه هایشان به سبک قرن هجدهم میلادی است همچنین لباس‎ها و زندگی‎شان. بیشترشان در ایالت پنسیلوانیا زندگی می‎کنند و به‎گونه‎ای ملموس خودشان را از جامعه آمریکایی جدا کرده‎اند.

در فرهنگ آمیش، ارزش زیبایی در سادگی دانسته می‎شود. لباس‎ها هرگز نباید وسیله‎ای برای جلب توجه باشند. چاپ هیچ طرحی روی لباس مجاز نیست. زنان لباس‎‎هایی ساده و بلند به رنگ یکدست (مثلا آبی) بر تن می‎کنند. اغلب در خانه از پیش‌بند‎های سفید یا سیاه استفاده می‎کنند. همچنین زنان با توجه به وضعیت‎شان سرپوش‎‎های سیاه یا سفید بر سر می‎کنند. مرد‎ها معمولا شلوار تیره رنگ می‎پوشند و یک جلیقه یا کت تیره بر تن دارند. همچنین بند شلوار، کلاه‎‎های لبه‌دار حصیری یا نمدی سیاه از دیگر ویژگی‎‎های پوشش مردان است. مجرد‎ها ریش و سبیل خود را می‎تراشند و مردان متاهل ریش خود را بلند می‎کنند اما سبیل‎شان را می‎تراشند. گذاشتن سبیل به‎دلیل ارتباط با نظامی‌گری (به‎طور سنتی) و فراهم کردن فرصت خودپسندی غیرمجاز است. بچه‎‎های آمیش‎ها حداکثر تا کلاس هشتم درس می‎خوانند. تقریبا هیچ آمیشی به دبیرستان یا دانشگاه نمی‎رود. آمیش‎ها زمین‎‎های زیادی نمی‎خرند چون قادر نیستند با نیروی انسانی (بخوانید زور بازو) و بدون استفاده از ماشین‌آلات سطح زیادی را به زیر کشت ببرند.

اصول اعتقادی آمیش‎ها بر دو محور کلیدی استوار است: مردود دانستن صفاتی چون غرور، خودبینی و تکبر و تاکید فراوان بر خصایل مثبت انسانی مانند تواضع و فروتنی، خونسردی، تسلط بر نفس و متانت که دیگران از آن با عنوان «انقیاد و فرمان‌برداری» یاد می‎کنند. آمیش‎ها اغلب تمایل دارند که خود را تسلیم «اراده خداوند» کنند. آن‎ها این عقیده را از طریق آداب و رسوم گروهی ابراز می‎دارند و با فردگرایی که محور اصلی فرهنگ آمریکایی است، مخالفت می‎ورزند. در واقع، مخالفت آمیش‎ها با فردگرایی دلیل اصلی آن‎ها برای استفاده نکردن از فناوری‎‎های مدرن جامعه است، زیرا معتقدند که فناوری روز ممکن است وابستگی یک آمیش را به خانواده و جامعه کاهش دهد و به مرور زمان آن‎ها را از جامعه آمیش دور کند. این فرقه مسیحی حدود سه قرن پیش بنیان نهاده شده و جمعیت آن‎ها در سال ۲۰۰۰ میلادی تقریبا ۲۰۰ هزار نفر ذکر شده است.

در منطقه «پردسر»، واقع در شرق شهر طالقان، مرکز بخش طالقان در شهرستان ساوجبلاغ، واقع در غرب استان تهران، روستایی در کنار رودخانه شاهرود شکل گرفته که میان اهالی طالقان به «ترک‌آباد»، «فانوس آباد»، «کوی منتظران» و «روستای ایستا» مشهور است. گذراندن شب در روشنایی فانوس و استفاده نکردن از برق، ترک زبان بودن، تاکید فراوان بر مقوله انتظار و توقف بر شیوه زندگی ۲۰۰ سال پیش، علل این نام‎گذاری‎‎های محلی است. آن‎ها از هر گونه مظاهر فناوری و تمدن جدید دوری می‎کنند. اهالی این روستا از پیروان میرزا صادق مجتهد تبریزی، فقیه مشهور دوره مشروطیت هستند که با الهام از آرای تجددستیز او چنین زندگی عجیبی را در زمانه تسلط مدرنیته سامان داده‎اند. آنان جمعی از شیعیان اثنی عشری هستند که بر تقلید از یک فقیه سنتی پافشاری می‌کنند و شاید به همین دلیل عنوان «اهل توقف» نام مناسبی بر آنان باشد.

میرزا صادق مجتهد تبریزی از آن فقیهانی است که در هر دو حیطه نظر و عمل بر طرد مطلق اندیشه تجدد و دستاوردهایش فراوان تاکید می‎کرد و تا پایان عمر بر استفاده نکردن از ابزار تکنولوژیک و امور جدید و مدرن فتوا می‎داد. اهل توقف در طالقان نیز تحت تاثیر همین آموزه‎ها تلاش دارند تا از شیو‎‎های سنتی برای گذران امور زندگی بهره ببرند. بر همین اساس درباره ایشان گفته‎اند: خوراکی را که خاستگاه و چگونگی تولیدش را ندانند، مصرف نمی‎کنند و از تناول گندم و میوه‎‎هایی که با کود شیمیایی و سموم دفع‌آفات به عمل آمده باشد، به‎شدت پرهیز می‎کنند. فراوان از لبنیات تولیدی خودشان استفاده می‎کنند. گوشت کم می‎خورند. از میهمانان خود با چای پذیرایی می‎کنند اما خود نمی‎نوشند. مردان در آنجا علاوه بر شلوار نخی یا پشمی دستباف، پیراهن بلندی بر تن می‎کنند که تا زانو را می‎پوشاند و اغلب کلاهی پشمینه بر سر دارند. اهالی روستای ایستا شناسنامه ندارند و جزو آمار جمعیت ایران به‎شمار نمی‎روند و از امکانات رفاهی جدید مانند آب لوله کشی شده، گاز، برق، تلفن، مطبوعات، رادیو و تلویزیون، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و یارانه و… استفاده نمی‎کنند. کودکان آن روستا برای علم‎آموزی به مدارس طالقان نمی‎روند بلکه به سبک سنتی و مکتب‌خانه‎ای با فراگیری دروسی همانند واجبات و محرمات فقهی، خوشنویسی و اصول عقاید، باسواد می‎شوند. در مجموع ۱۸ تا ۲۰ جلد کتاب در روستای ایستا موجود است که رساله عملیه میرزا صادق مجتهد تبریزی (چاپ سنگی سال ۱۳۲۳ق) و کتاب خطی سیدحسین نجفی طباطبایی از آن جمله است. ساعت مچی و دیواری در محل زندگی اهل توقف وجود ندارد. سیمان و آهن در معماری خانه‎ها به‎کار نرفته و در‎ها همه چوبی هستند. هیچ زنی را به محدوده روستای خود راه نمی‎دهند و از گفت‎وگو با آنان به‎شدت پرهیز می‎کنند.

پرورش گاو، گوسفند، طیور (مرغ و خروس) اسب و قاطر از دیگر فعالیت‌های آنان به شمار می‌رود. از طریق فروش زمین‌های پدری‌شان در تبریز و فروش گاو و گوسفند روزگار می‌گذرانند. شناسنامه ندارند و جزو آمار جمعیت ایران به حساب نمی‌آیند. هیچ گونه خدمات دولتی را دریافت نمی‌کنند. خوراکی را که خاستگاه و چگونگی تولیدش را ندانند، مصرف نمی‌کنند و از تناول گندم و میوه‌هایی که با کود شیمیایی و سموم دفع آفات به عمل آمده باشد، به شدت پرهیز می‌کنند. فراوان از لبنیات تولیدی خودشان استفاده می‌کنند. گوشت کم می‌خورند آن هم از گوشت حیوانات نر حلال گوشت. از میهمانان خود با چای پذیرایی می‌کنند، اما خود نمی‌نوشند. مردان در آنجا علاوه بر شلوار نخی یا پشمی دست باف، پیراهن بلندی بر تن می‌کنند که تا زانو را می‌پوشاند و اغلب کلاهی پشمینه بر سر دارند.
زنان و دختران زیبایی دارند اما فقط با اهل خودشان ازدواج می کنند مراسم ازدواجشان فقط با هدیه یک بسته خرما از طرف داماد است و اگر کسی اجازه ورود به روستا را یافت، نباید تلفن همراه و دوربین با خود به روستا ببرد. جالب است بدانید که در روستای ایستا یا کوی منتظران، عکاسی حرام است. آن‌ها رو‌به‌روی دوربین حاضر نمی‌شوند؛ اما اگر از پشت سر از کارهای روزمره آن‌ها عکس بگیرید، اعتراضی نمی‌کنند. مردم روستا علاقه ندارند کسی در روستای آن‌ها اقامت کند. 
اصالت مردم این روستا مهاجرانی هستند که ابتدا در جنوب روسیه و سپس در زمان قاجار به تبریز و درنهایت به شهر طالقان مهاجرت کرده اند.

About admin

مجمع جهانی قرآن

Check Also

انّا لله و انّا الیه راجعون

بسم الله الرحمن الرحیم با دریغ و تأسف خبر درگذشت ناگهانی پدر محترم عالم متقی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.